Kunstwerk Lex Horn hangt weer

Er was vreugde alom toen twee jaar geleden bekend werd gemaakt dat de kunstwerken van Lex Horn niet mee gesloopt zouden worden met het Clusius Laboratorium in Leiden. Sinds die tijd liggen ze in opslag tot er een nieuw plekje voor is gevonden. Eén betonreliëf heeft een plekje gekregen bij het nieuwe Clusius gebouw.

Lex Horn staat bekend als een van de toonaangevende kunstenaars van de wederopbouwkunst. Dochter Meinke Horn zet zich met stichting Lex Horn in voor het behoud van de kunstwerken. Omdat de kunstwerken vastzitten aan gebouwen, worden ze verwoest als het gebouw wordt gesloopt. De kunstwerken die wel gered worden, moeten weer een nieuw plekje krijgen.

,,De stichting probeert de interesse voor de wederopbouwkunst weer een nieuw leven in te blazen. Die interesse lijkt ook weer toe te nemen. Door veel te lobbyen proberen we nieuwe plekken te vinden voor de kunstwerken. Samen met gemeente Leiden, Universiteit Leiden en bouwbedrijf Vorm hebben we een nieuwe plek gevonden voor het betonreliëf’’, zegt Horn.

Het betonreliëf verbeeldt water en lucht. Dit zijn twee elementen uit de alchemie en dat verwees naar het Clusius Laboratorium waar de kunstwerken in verwerkt zaten. Het andere kunstwerk, het sgraffito ’Compositie van elementen uit de alchemie’, ligt nog in de opslag. ,,Dit kunstwerk kan alleen binnen en dus is er moeilijker een plekje voor te vinden’’, aldus Horn.

Artikel van Stef van der Rest. Leidsch Dagblad 11 mei 2017